Autor:
Implementacija IKT – informaciono-komunikacione tehnologije u savremenom poslovnom ambijentu ima ključnu ulogu u procesu unapređenja poslovnih performansi preduzeća i njegovom pozicioniranju na tržištu. Generisanje inovativnosti, odnosno uvođenjem IKT inovacija postižu se značajni rezultati u podizanju kvaliteta roba i usluga, organizaciji rada, marketinga i menadžmenta preduzeća. Redovno merenje i praćenje poslovnih performansi preduzeća u savremenom poslovnom ambijentu uz primenu IKT inovacija predstavljaju ključnu osnovu za uspostavljanje konkurentske prednosti.
Primena inovacija predstavlja jedan od najefektivnijih načina za postizanje i održavanje konkurentske prednosti preduzeća na tržištu. Inovacija podrazumeva uvodjenje novih ili nadogradnju postojećih proizvoda i usluga, kao i uspostavljanje novih tehničko-tehnoloških vidova proizvodnje, snabdevanja i distribucije, uvođenje novina u organizaciji rada, marketinga i menadžmentu preduzeća.
Infrastrukturnu osnovu inovacija u savremenom informacionom društvu čine informaciono-komunikacione tehnologije (IKT). Uticaj implemantacije i permanentnog usavršavanja savremenih IKT prvenstveno utiče na ubrzani rast produktivnosti i ekonomski rast preduzeća. Ovaj rad zasniva se na hipotezi da između primene IKT inovacija, odnosno generisanja inovacija i inovativnosti u preduzeću i unapredjenja njegovih poslovnih performansi postoji međusobna uslovljenost.
Redovno praćenje i merenje poslovnih performansi preduzeća, takođe, predstavlja bitan proces u njegovom poslovanju i pozicioniranju na tržištu. Činjenica je da bez metodološki dobro ustanovljenog, objektivnog, sveobuhvatnog i redovnog merenja poslovnih performansi, jedno preduzeće ostaje bez ključnih informacija neophodnih za kontinuirani tok poslovnog odlučivanja menadžmenta, bez koga nema ni efektivnog upravljanja.
Unapređenje sistema za merenje performansi poslovnih procesa u preduzeću podrazumeva postojanje četiri osnovne faze.
Prva faza predstavlja koncipiranje sistema merenja performansi poslovnih procesa. Značajan segment ove faze je izbor odgovarajućih merila odnosno utvrđivanje metodologije merenja performansi procesa. Za postizanje što boljih rezultata potrebno je pažljivo izvršiti izbor između velikog broja merila koja ekonomska nauka sugeriše kao korisna za merenje i praćenje poslovnog uspeha. Posebnu pažnju kod procesno orijentisanih preduzeća potrebno je posvetiti nefinansijskim merilima performansi procesa, kao što su performanse vremena, kvaliteta i fleksibilnosti.
Druga faza predstavlja pripremu za implementaciju sistema merenja performansi poslovnih procesa koja podrazumeva proveru postojanja eventualno suvišnih merila performansi procesa definisanih sa aspekta vremena, kvaliteta, fleksibilnosti i troškova.
Treća faza se odvija kroz implementaciju razvijenog sistema merenja performansi poslovnih procesa.
Četvrtoj fazi je potrebno posvetiti veoma veliku pažnju jer ona predstavlja sagledavanje mogućnosti unapređenja sistema merenja performansi poslovnih procesa. U savremenom poslovnom ambijentu razvijen je veliki broj različitih sistema koji ukupnu uspešnost preduzeća sagledavaju i analiziraju daleko kompleksnije, koristeći i finansijska, ali i nefinansijska merila performansi. Ova merila su raspoređena u određenom broju dimenzija poslovanja preduzeća, kao što je procesna dimenzija na koju je potrebno da se posebno fokusiramo. Ti sistemi, odnosno modeli su sledeći: karta izbalansiranih performansi, benčmarking, upravljanje zasnovano na aktivnostima, kao i procesno orijentisano merenje performansi lanca snabdevanja na osnovu SCOR i IMPM modela. Svi oni imaju svoje prednosti i nedostatke. Nedostaci ovih savremenih modela mogu se otkloniti njihovim paralelnim korišćenjem, što će voditi nastanku novih, integralnih modela za merenje performansi preduzeća u celini, a tako i njihovih pojedinačnih poslovnih procesa, što bi predstavljalo inovativnost ovog procesa. Analiziranje performansi i izveštavanje o performansama poslovnih procesa predstavlja, takođe, sastavni element upravljanja performansama na ovom nivou. On se sprovodi na osnovu prethodno procesuiranog merenja performansi poslovnih procesa. Analiziranje obuhvata odgovarajuća ispitivanja zasnovana na metodološki različitim pristupima i ima za cilj sagledavanje trenutnog stanja, ali i trenda kretanja performansi poslovnih procesa. Analizom se utvrđuju uzroci dejstva različitih faktora na ostvarivanje određenih performansi poslovnih procesa, ali i procenjuje njihov eventualni budući uticaj, karakter i intenzitet. Na isti način sprovodi se i naliza uticaja IKT na poboljšanje poslovnih performansi preduzeća.
IKT inovacija može integrisati inovacije u sledećim područjima:
Uticaj primene IKT inovacija u preduzeću na pojavu inovacija proizvoda i usluga ogleda se, pre svega, u digitalizaciji proizvoda i usluga, automatizaciji njegovog projektovanja, kao i personalizaciji proizvoda. Inovacije procesa koje nastaju primenom savremenih IKT, obuhvataju automatizaciju proizvodnje, odnosno poslovanja, automatizaciju procesa upravljanja finansijama, kao i menadžment informacioni sistem. Kada je u pitanju primena IKT inovacija u marketingu, pre svega je reč o implementaciji novih metoda marketinga, uključujući i značajne promene u dizajnu, odnosno ambalaži proizvoda, promociji i distribuciji ili utvrđivanju cene proizvoda. Na ove inovacije veliki uticaj ima razvoj Interneta, koji je transformiše način obavljanja poslova u funkcionalnoj oblasti marketinga. Rezultat tog uticaja je razvoj Internet marketinga, elektronskea trgovine, kao i upravljanje odnosima sa klijentima, odnosno uspostavljanje i unapređenje baze klijenata. Savremeni poslovni ambijent i trendovi globalizacije nameću preduećima imperativ da se transformišu iz tradicionalnh preduzeća u nove, savremene forme organizovanja, koje su otvorenije, fleksibilnije i na inovativnoj osnovi. IKT, a posebno Internet, olakšale su kooperaciju i komunikaciju na relaciji pojedinac - organizacija i postale jedan od najbitnijih izvora konkurentske prednosti. Njihova primena u poslovanju podstakla je značajne promene i u organizovanju preduzeća, koje se očituju u novoj organizacionoj strukturi, novim poslovnim modelima, kao i primeni softverskih sistema za upravljanje ljudskim resursima (HRM).
Analiza uticaja IKT na unapređenje poslovnih performansi preduzeća može se realizovati se na osnovu različitih metoda, odnosno pristupa. Izbor metoda, odnoso pristupa u analizi performansi preduzeća podrazumeva uvažavanje nekoliko osnovnih principa, kao što su:
Slika 1. Izveštavanje i analiza performansi preduzeća
Pored analize uticaja IKT na unapređenje poslovnih performansi preduzeća neophodno je izvršiti i valjano izveštavanje o rezultatima implementacije IKT inovacija. Tradicionalno finansijsko izveštavanje ne obezbeđuje uvek sve informacije koju su potrebne korisnicima za donošenje odluka pošto one odražavaju finansijske uticaje prošlih događaja. Pribavljanje nefinansijskih informacija je neophodno uvesti kao obavezu radi uspostavljanja što bolje slike o poslovanju preduzeća. Potreba za nefinansijskim izveštavanjem se time nameće kao sastavni deo izveštaja o performansama poslovnog procesa u kojem je potrebno navesti sledeće podatke: pored naziva poslovnog procesa i datuma uočavanja neusaglašenosti, treba navesti i opis neusaglašenosti. Značajnu pažnju neophodno je posvetiti i pronalaženju faktora odstupanja kao i potrebne mere unapređenja performansi poslovnog procesa. Sa druge strane, ukoliko je određena performansa previše ambiciozno postavljena, nameće se potreba za revidiranjem standarda, odnosno ciljne performanse.
Participacija države u procesu implementacije IKT inovacija treba da bude samo u vidu uputstava i nadzora, a ne u obliku direktnog upliva u njihovu primenu. Država treba da podstiče inovacije i dozvoli put promena, da jača domaću konkurenciju, da minimizira trgovačke prepreke, uzdrži se od permanentnog intervencionizma kada na tržištu dođe do neravnoteže, da jača primenu standarda i uskladi međunarodnu pravnu regulativu u primeni IKT. Bez obira na okvirnu politiku svake države, samo preduzeća su ta koje prave i unapređuju konkurentsku prednost. Čak i kada su u pitanju nerazvijene države, mogu se pronaći preduzeća koja ostvaruju svoj razvoj koristeći napredna znanja i inovacije vezane za IKT, a kao uzor služe im znanja, iskustva i tehnologije koje su već razvijene i primenjuju se u naprednim zemljama.